NOVINKY V SEKCI PRO HR PROCESY
S Táňou Strojnou se dnes podíváme na běžně používané HR metriky a na to, jak je můžete sledovat a využívat ve vaší organizaci. Nejprve je dobré si definovat, k čemu jsou metriky vůbec dobré:
- Zlepšují rozhodování v různých strategických otázkách
- Optimalizují náklady
- Slouží pro tvorbu prognóz ve strategickém plánování
- Podporují HR iniciativy na výkonnost firmy
Pár z nich:
- Time to hire je jednou z nejpoužívanějších metrik pro nábor.
Vzorec: Průměrná doba přijetí = (doba přijetí 1. kandidáta ve dnech + doba přijetí 2. kandidáta + doba přijetí n. kandidáta) / Celkový počet pracovních míst
- Cost per hire je často interně opomíjená metrika a slouží jako ukazatel efektivity náboru
Vzorec: Náklady na nábor = (interní náklady + externí náklady) / celkový počet pronájmů
- Quality per hire zase měří hodnotu, kterou nový zaměstnanec přináší organizaci.
Většinou firmy tvoří vlastní vzorec.
- Fluktuace – všem dobře známá metrika
Jen malá poznámka, náklady na výměnu zaměstnance mohou být až 1,5násobek ročního platu (info Gallup). Je v tom zahrnuta doba, kde je místo neobsazeno, náklady na nábor a zapracování nové zaměstnance.
- Absence – všem taky dobře známá metrika
Vzorec: Míra nepřítomnosti = (počet dnů nepřítomnosti / celkový počet pracovních dnů) x 100
- Time to last promotion zase měří čas od posledního povýšení ve firmě.
- Revenue per employee měří celkové tržby na 1 HC.
Vzorec: Tržby na zaměstnance = celkové tržby / počet zaměstnanců
- Overtimes expenses = výdaje za přesčasové hodiny
Vzorec: Výdaje za přesčas = celkový počet odpracovaných přesčasových hodin x mzdová sazba za přesčas
- HR to employee ratio ukazuje počet lidí v HR oddělení k zaměstnancům.
Vzorec: Poměr HR k zaměstnancům = Počet zaměstnanců HR / Celkový počet zaměstnanců
Může vám pomoci v prosazování nárůstu lidí v HR, protože rozsah práce v HR se rok od roku zvyšuje. Průměrné procento ve světě kolem 2% nebo taky 2 HR na 100 HC.
- Engagement rating možná znáte jako NPS v náboru, ale dá se stejná metrika využít i ve firmě. Vyjádřeno jako eNPS
Kterou metriku ve firmě nejčastěji měříte vy?