NOVINKY V SEKCI PRO AGE MANAGEMENT

V průběhu první poloviny 21. století se podle všech variant demografického vývoje zastoupení 65 a víceletých osob zhruba zdvojnásobí z dnešní jedné šestiny na jednu třetinu. Jejich počet by měl kulminovat na konci 50. let.  Věková kategorie seniorů tak bude jedinou částí populace, která početně poroste. Významně totiž ubude osob ve věku 15–64 let i dětí do 15 let. Migrační vlna z Ukrajiny lehce zbrzdila stárnutí obyvatelstva země. Průměrný věk obyvatel České republiky, plynule rostoucí od počátku 80. let 20. století, se v roce 2022 meziročně snížil o dvě desetiny roku na 42,6 let. Během posledních deseti let se zvýšil o 1,3 roku. Stárnutí populace bohužel nezabrání ani masivnější migrace ani o něco vyšší úroveň plodnosti zakomponovaná do vysoké varianty projekce (1,61 dítěte na jednu ženu). Stárnutí populace je tak třeba brát jako neodvratitelný proces. (zdroj czso.cz

Pozor první nárust se projeví už v letech 2030, kdy začnou z pracovního trhu odcházet Husákovy děti (narození 1970). Co s tím, jako zaměstnavatelé můžeme dělat?

Můžeme se zabývat personálním řízením s ohledem na věk zaměstnanců.  Je nutné se dívat na všechny zaměstnance, ve všech věkových kategoriích a uvědomovat si, že jsou v různých životních fázích. V každé životní fázi může být člověk v těžké životní situaci, kterou může pomoct řešit zaměstnavatel. Klíčem je ptát se zaměstnanců, co potřebují, potlačit stereotypní myšlení, domněnky a neškatulkovat je pouze pohledem generací.

Téma generací je nutné velmi citlivě komunikovat, abychom nesklouzávali ke stereotypům, důležitější je totiž celkový kontext než generační rozdíly.  V poslední době velmi skloňované „Evropa stárne“ v kombinaci se stále přetrvávajícími stereotypy k pracovníkům 50+ nás vede k tomu, abychom se začali velmi intenzivně připravovat na to, že zaměstnanci v tomto věku budou v budoucnu teprve za „polovinou“ svého pracovního života.

Dejme šanci k rekvalifikacím všem a podporujme všechny věkové „generace“ – je to jedna z cest, jak se připravit na budoucnost nás a našich dětí.

Personální řízení s ohledem na věk zaměstnanců (age management) vám umožní zaměřit se na všechny vaše zaměstnance a skrze jeho nástroje získat relevantní data na základě kterých můžete zavádět taková opatření, která podpoří pracovní schopnost vašich pracovníků. Ta je totiž klíčová proto, abyste je udrželi ve vaší organizaci co nejdéle, a navíc jim umožnili jednou odejít z pracovního trhu v takové zdravotní kondici a vitalitě, která jim umožní prožít naplňující zbytek jejich života.

K tématu budeme určitě pokračovat i s ředitelkou AGE MANAGEMENTU Ilonou Štorovou na HR ON-LINE KÁVĚ 29. ledna 2024 od 10:00 h. Určitě se přihlaste. Členové svazu personalistů zcela zdarma.

Kontakty

Chcete vědět víc o tom, co Svaz personalistů dělá a řeší? Nebo máte téma, které by si mezi personalisty
zasloužilo víc pozornosti? Dejte nám vědět:

Svaz personalistů České republiky

Sídlo:
náměstí 14. října 1307/2, Smíchov, 150 00 Praha 5 - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
50°4'23.027"N, 14°24'27.455"E, nebo 50.0730631N, 14.4076264E

Korespondenční adresa:
Jiráskova 490, 738 01 Frýdek-Místek - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
49°41'2.426"N, 18°21'18.814"E, nebo také 49.6840072N, 18.3552261E

IČ: 07109971
DIČ: CZ07109971
Spolek veden u Městského soudu v Praze, pod spisovou značkou L 70344.

Telefon: +420 777 749 166

Kontaktní osoby:
Petr Otáhal, prezident svazu
E-mail: prezident@svazpersonalistu.cz

Simona Šutariková, tajemník svazu
E-mail: tajemnik@svazpersonalistu.cz

Odkazy na sociální síťě:

Kontaktní formulář

Please prove you are human by selecting the cup.

*
» Zobrazit bližší informace o GDPR