WELLBEING V LÉTĚ

S blížícími se letními prázdninami a době dovolených se s vedoucí naší sekce Táňou Strojnou podíváme na dvě témata související s wellbeingem, a to:
A) 5 signálů vyhoření u pracovníků
  • Práce přináší nové výzvy v oblasti duševního zdraví.
Na zaměstnance se kladou nároky a jak se rok 2025 překlápí do druhé půlky začíná být i tlak na splnění celoročních cílů. V některých sektorech dochází i k poklesu produkce a obratu a management na to reaguje různými způsoby. Proto je důležité zachovat u lidí ve firmě optimální nastavení výkonu bez ohledu různé proměnné ve firmě. Lidé, kteří byli vystaveni dlouhodobému stresu, tlaku a nárokům mohou vykazovat známky v poklesu angažovanosti, které někdy mohou dojít až k tzv. vyhoření burn-out.
Chamorro-Premuzic identifikuje pět klíčových příznaků, které mohou naznačovat, že pracovník směřuje k vyhoření:​
  1. Zjevná únava a nízká energie
    Zaměstnanci mohou během virtuálních schůzek působit unaveně nebo rozptýleně. Mohou často zívat, projevovat nízkou energii nebo se zdát mentálně nepřítomní.
  2. Snížená angažovanost a komunikace
    Pokles v účasti na diskusích, méně iniciativy a omezená komunikace mohou být známkami ztráty motivace.
  3. Zvýšená podrážděnost nebo cynismus
    Negativní změny v chování, jako je podrážděnost nebo cynický přístup, mohou signalizovat emocionální vyčerpání.
  4. Pokles výkonnosti
    Zaměstnanci mohou začít dělat více chyb, mít potíže s koncentrací nebo vykazovat nižší kvalitu práce.
  5. Sociální stažení
    Omezená účast na týmových aktivitách, méně interakcí s kolegy a izolace mohou
Jedním ze způsobů, jak tomu může firma předejít je zavést i vzdělávání o duševním zdraví: Poskytování informací a zdrojů týkajících se prevence vyhoření a péče o duševní pohodu.​Včasné rozpoznání příznaků vyhoření a aktivní podpora zaměstnanců jsou klíčové pro udržení zdravého a produktivního pracovního prostředí, rovněž i v kontextu vzdálené práce.​
B) Sabbatical – proč by ho měl každý z nás zvážit a co z toho získá firma
V dnešním světě, kde je neustálý výkon považován za normu, se často zapomíná na důležitost odpočinku. Publikace Harvard Business Review „The Power of Time Off“ přináší cenné poznatky o tom, jak sabbaticaly a kratší pracovní pauzy mohou být klíčem k osobnímu růstu a zvýšení produktivity.​
1. Sabbatical jako transformační nástroj
DJ DiDonna ve svém článku „The Case for Sabbaticals — and How to Take a Successful One“ zdůrazňuje, že sabbatical – záměrná delší pracovní pauza – může být zásadní pro osobní i profesní růst. Na základě výzkumu a rozhovorů s více než 250 lidmi identifikuje tři typy sabbaticalů a klíčové překážky, které je třeba překonat při jejich plánování.
  1. Pracovní dovolená (Working Holiday)
    Tento typ sabbaticalu kombinuje období intenzivní práce na osobních projektech s plánovaným odpočinkem. Účastníci často využívají čas k realizaci dlouho odkládaných nápadů, jako je psaní knihy, dobrovolnictví nebo založení start-upu, a zároveň si dopřávají čas na regeneraci a obnovu vztahů.
  2. Volný ponor (Free Dive)
    „Volný ponor“ představuje sabbatical motivovaný touhou po dobrodružství a osobním rozvoji. Lidé se vydávají na cesty, poznávají nové kultury nebo se věnují aktivitám, které jim umožňují hlubší sebepoznání a „reset“ životních priorit.
  3. Hledání (Quest)
    Tento typ sabbaticalu je často reakcí na vyhoření nebo nespokojenost v práci. Účastníci se rozhodnou pro zásadní změnu, která zahrnuje hlubokou reflexi, hledání nového smyslu a často vede k radikální změně kariéry nebo životního stylu.
2. Kratší pauzy jako investice do produktivity
Kira Schabram a Christopher M. Barnes v článku „A Guide to Taking Better Breaks at Work“ upozorňují, že i kratší, strategicky plánované přestávky během pracovního dne mohou výrazně zvýšit soustředění, energii a celkový výkon. Důležité je překonat bariéry, které nám brání tyto pauzy využívat efektivně .​
3. Výhody pro organizace
V článku „When Employees Take Sabbaticals, Organizations Benefit“ DiDonna poukazuje na to, že sabbaticaly nepřinášejí prospěch pouze jednotlivcům, ale i firmám. Zlepšují výkonnost, odolnost a inovativnost týmů. Přesto mnoho vedoucích pracovníků zůstává skeptických ohledně jejich praktické realizace.
Tyto typy sabbaticalů ukazují, že prodloužené pracovní přestávky mohou sloužit různým účelům – od profesního rozvoje přes osobní obohacení až po zásadní životní transformaci. Klíčové je, že každý sabbatical by měl být přizpůsoben individuálním potřebám a cílům jednotlivce.​
S přáním krásných letních dnů naplněných nejen prací ale i odpočinkem.

Kontakty

Chcete vědět víc o tom, co Svaz personalistů dělá a řeší? Nebo máte téma, které by si mezi personalisty
zasloužilo víc pozornosti? Dejte nám vědět:

Svaz personalistů České republiky

Sídlo:
náměstí 14. října 1307/2, Smíchov, 150 00 Praha 5 - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
50°4'23.027"N, 14°24'27.455"E, nebo 50.0730631N, 14.4076264E

Korespondenční adresa:
Jiráskova 490, 738 01 Frýdek-Místek - zobrazit na mapě
GPS souřadnice:
49°41'2.426"N, 18°21'18.814"E, nebo také 49.6840072N, 18.3552261E

IČ: 07109971
DIČ: CZ07109971
Spolek veden u Městského soudu v Praze, pod spisovou značkou L 70344.

Telefon: +420 777 749 166

Kontaktní osoby:
Petr Otáhal, prezident svazu
E-mail: prezident@svazpersonalistu.cz

Simona Šutariková, tajemník svazu
E-mail: tajemnik@svazpersonalistu.cz

Odkazy na sociální síťě:

Kontaktní formulář

    Antispamová ochrana - klikněte prosím na ikonu: dům.


    » Zobrazit bližší informace o GDPR