ZMĚNY V ZÁKONĚ O ZAMĚSTNANOSTI
Od 1. července 2024 dochází k důležitým změnám v zákoně o zaměstnanosti, které se dotýkají zaměstnávání cizinců. Pojďme se na ně společně s Denisou Divišovou, specialistkou zaměstnávání cizinců v Hofmann Personal podívat:
- Digitalizace hlášení nástupu cizinců: Povinnost hlásit nástup cizinců do práce se od 1. července 2024 přesouvá výhradně do digitálního prostředí. Hlášení probíhá elektronicky prostřednictvím Informačních karet cizinců na webu Ministerstva práce a sociálních věcí. Papírové formuláře již nebudou platné.
- Rozšíření okruhu cizinců s volným přístupem na trh práce: Od 1. července 2024 se rozšiřuje okruh cizinců, kteří mohou bez povolení pracovat v České republice. Volný přístup na trh práce nově získávají občané Austrálie, Japonska, Kanady, Jižní Koreje, Nového Zélandu, Spojeného království, USA, Singapuru a Izraele. Seznam zemí s volným přístupem na trh práce naleznete po 1.7. v §98 zákoně o zaměstnanosti pod písmenem u).
Automatická expirace volných míst: Volná místa hlášená do evidence volných pracovních míst budou automaticky vyřazena po 6 měsících, pokud v tomto období nebudou obsazena. Zaměstnavatel tak bude muset v případě trvající potřeby pozici znovu nahrát do evidence.
Možnost vyřazení volného místa z evidence v případě nesoučinnosti zaměstnavatele: Úřad práce bude moci vyřadit volné místo z evidence, pokud zaměstnavatel opakovaně nespolupracuje při kontrole volných míst.
Zrušení testu trhu práce pro zaměstnanecké karty v případě nízké nezaměstnanosti: Je plánováno zrušení testu trhu práce pro zaměstnanecké karty, ale tato změna vstoupí v platnost až od 1. 7. 2024. Od tohoto data již zaměstnavatelé nebudou muset čekat 10 až 30 dní na to, až Úřad práce ověří, jestli není možné pozici obsadit z řad občanů ČR. Volné místo okamžitě propadne do evidence volných pracovních míst vhodných pro cizince se zaměstnaneckou kartou bez této čekací doby.
Zvažujete zaměstnávání zahraničních pracovníků? Potřebujete poradit či pomoci s náborem cizinců? Bohunka Černochová vám ráda poradí (telefon +420 702 229 713, e-mail na bohumila.cernochova@hofmann-personal.cz
Objasní vám celý proces administrace – nahlášení pracovního místa na Úřad práce, vyřízení všech potřebných dokumentů a podání žádosti na garanta Programu až po pomoc při vydání zaměstnaneckých karet ale také proces náboru – vyhledání, testování, zprocesování kandidátů, ubytování pracovníků, dopravu na místo určení v ČR, komunikaci s pracovníky a péči o ně, monitorování platnosti dokumentů souvisejících s vízy a další služby.
Jaké jsou výhody AI v HR při náboru zaměstnanců a řízení tohoto procesu? Zajímá vás, jak to dělají v Hofmann Personal? Připravili jsme pro Vás HR ON-LINE KÁVU Bohumily Černochové – Výhody AI v HR, kterou plánujeme na 18. srpna 2024 od 10:00 do 10:45 h.
Přihlásíte se snadno na: www.svazpersonalistu.cz (členové zdarma).