NOVINKY V SEKCI PRO ODMĚŇOVÁNÍ – PROMĚNY A TRENDY FIREMNÍCH BENEFITŮ

„Benefity nabývají od koce prvního desetiletí 21. století na čím dál větším významu. Spolu se zvyšujícím se sebevědomím zaměstnanců byla celá řada zaměstnavatelů nucena přistoupit na hru, ve které již dávno nedrží delší konec provazu. Tolik skloňovaná svoboda trhu v době vysoké nezaměstnanosti začala v době nedostatku lidí mnohým zaměstnavatelům výrazně komplikovat život. Vedle odměňování a pracovních podmínek se staly důležitým argumentem při posuzování kvality a úspěšnosti zaměstnavatele právě benefity. To je i důvodem, proč se na oblast benefitů zaměřila 17. vlna šetření HR MONITOR společnosti TREXIMA.
Přímým finančním benefitům vévodí příspěvek na penzijní připojištění. To poskytuje 75 % organizací zapojených do šetření. Na druhém místě jsou odměny zaměstnancům při významných životních nebo pracovních událostech. Ty poskytuje 71 % zapojených organizací.

74 % respondentů poskytuje svým zaměstnancům dovolenou nad rámec zákona. Nejčastěji (76 % případů) zaměstnavatelé poskytují 5 dnů dovolené ročně navíc. 2 % zaměstnavatelů dokonce poskytují svým zaměstnancům 10 dnů dovolené nad rámec zákona ročně.

– Ne každý benefit je zaměstnanci za benefit považován.  U benefitů, stejně jako u mnoha jiných věcí, bohužel často dochází ke ztrátě atraktivity v okamžiku, kdy si na ně příliš zvykneme a začneme je považovat za standard. Typickou ukázkou je podpora stravování. Tu v případě dotovaného stravování (závodní jídelny, stravenky) považuje za rozhodný benefit pouze 6 % zaměstnanců.

V porovnání s šetřením, které TREXIMA realizovala v roce 2018, došlo k několika zajímavým změnám. Tou nejvýznamnější je postoj k možnosti výkonu práce z domu (tzv. home office).  V roce 2018 považovalo „home office“ za rozhodný benefit 40 % zaměstnanců, v současnosti skoro o polovinu méně (22 %).  Je otázkou, do jaké míry k těmto proměnám přispěla situace kolem pandemie COVID 19. V okamžiku, kdy se „home office“ stal pro mnohé zaměstnance dlouhodobou nutností, často spojenou s péčí o děti školního věku, začaly být „drobnosti“ jako nedostatečně vybavené domácí pracovní místo, jasné oddělení času na práci od času soukromého, omezení sociálního kontaktu atp. věcmi zásadními.  Možnost „home office“ naštěstí stále většina lidí nepovažuje za standard a vnímá jej spíše jako benefit, původní rozhodnost pozitivního hodnocení z doby před COVIDem však opadla.

– Nejčastěji zaváděným benefitem v předchozích dvou letech byl stravenkový paušál a v závěsu za ním bylo poskytování zvláštního pracovního volna s náhradou mzdy. Kromě dnes snad již klasických „sick days“, přibylo placené volno ke krátkodobé péči o děti či rodinné příslušníky (care days) a placené krátkodobé volno pro realizaci dobrovolnických činností (volunteer days).

Opět se potvrzuje: „Benefit je benefitem, pokud ho za něj považují lidé. To, že něco za benefit označí zaměstnavatel bez ohledu na vnímání zaměstnanců bohužel nestačí. Univerzální řešení často přinášejí velmi omezený efekt“. Naštěstí však existují způsoby, jak to dělat správně a nevyhazovat peníze za něco, čeho si lidé dostatečně neváží. O tom však někdy jindy.“